• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita C-IT community

AI aandelen

18-03-2025
krimp daling
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Dat afgelopen week de koersen van tech aandelen hard onderuit gingen is de lezer waarschijnlijk opgevallen. Of hij daarbij ook heeft gezien dat “AI bedrijven” tot de grotere verliezers behoorden is minder zeker. Wat er gebeurde volgde een inmiddels bekend en berucht patroon.

Mix van oorzaken

krimp dalingOnline, op tv en in de krant zijn de klappen die de Amerikaanse beurzen en fondsen maakten met grafieken weergegeven. De oorzaak is een mix van vrees om een handelsoorlog met ongeveer de rest van de wereld, onduidelijkheid over de reikwijdte van importheffingen en de reacties daarop.

Maar in die mix zit nog iets en dat minder opgevallen. Aandelen waarvan de koersen de afgelopen maanden nog harder waren gestegen vertegenwoordigen niet alle sectoren. Wie beter kijkt ziet dan bedrijven die iets doen met AI of daar veel over communiceren harder zijn gedaald dan bedrijven die minder op AI gewezen hebben.

Verdacht patroon

Het patroon komt verdacht bekend voor. Kijk naar de grafieken uit 2022-2023 van bedrijven die riepen iets met Blockchain te doen of met Cybersecurity. Het gros van die aandelen schoten eerst de lucht in om vervolgens ongenadig hard op de grond te vallen. Die crashlandingen hadden twee oorzaken. Een deel werd afgestraft omdat de omzet uit lucht bleek te bestaan. Het andere deel kwam in de problemen omdat geldschieters een betere investering hadden ontdekt. Een combinatie van die twee redenen kwam uiteraard ook veel voor.

De klappen op de Amerikaanse beurzen vorige week hebben met precies dat gedrag te maken. De grote techfondsen kunnen nog zo hard roepen dat ze miljarden investeren in AI en dat het 1000 procent winstgroei mogelijk maakt. De realiteit is dat bedrijven lang blijven hangen op de fase van uitproberen en opvallend weinig processen omgooien waardoor er structureel zwaarder op AI wordt geleund. Investeerders worden daar zenuwachtig van en in combinatie met de andere bronnen van onrust wordt het geld elders belegd.

Hype

Natuurlijk wordt er gewezen op de hype cycle van Gartner, want die verklaart de beweging zo goed. Helaas voor iedereen die daarmee op de proppen komt: er is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor dat model. Men zou dat kunnen weten want het recente ophemelen van Web3.0 en blockchain met een beroep op die grafiek (want meer is de hype cycle niet) heeft weinig effect gehad. Het heeft een geldstroom in beweging gebracht die korte tijd later is opgedroogd.

Hoeveelheid versus kwaliteit

Ja maar… denkt de lezer dan. Er wordt zo veel geschreven over AI, dan moet er toch wel iets positiefs aan de hand zijn? Dat de hoeveelheid meldingen enorm is, dat klopt. Maar wie de moeite te ontleden wat er wordt verteld ziet veelal niet meer dan een vooraankondiging. Echte cases van betalende klanten waarbij AI iets anders is dan een nieuwe sticker over een bestaande technologie zijn amper te vinden.

Overigens is het lezen van persberichten over AI cases geen lolletje. Het gros is onleesbaar omdat het door een AI programma is verzonnen. Misschien speelt dat ook een rol bij de koersval van de afgelopen periode, want als AI bedrijven AI nodig hebben om te verklaren waarom AI goed is dan kunnen professionals wel eens besluiten dat soort aandelen af te stoten.

Tags: AI

GerelateerdeBerichten

Als je browser gebruiken gelijk staat aan een datalek

2025/07/29
Ernst-YD-399x400

Column: AI, zweet en zonnebrand

2025/07/09
Volgend bericht

Verslag Telecom Society bijeenkomst thema cybersecurity

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more

European Resilience Summit – Berlin

18-09-2025 @ 09:00 , more

Regional Development Roundtable on Limburg’s Digital Infrastructure

04-09-2025 - 17:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Creating4U.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Creating4U.nl.